Jump to content
Sign in to follow this  
Caracappa

Belastingaangifte: Zo min mogelijk betalen

Recommended Posts

Allen,

Voor diegene die netjes hun aangiftes doen, het zit er weer aan te komen. Het meetmoment voor crypto is de waarde straks op 1 januari 2019. De totale waarde van je crypto's dien je op te geven in Box3, vermogen. In 2019 zal de waarde van je crypto's op 1 januari 2018 opgegeven dienen te worden.

Van 1 januari 2018 heb ik netjes een screenshot van het aantal XRP's in bezit, ook de ledger is een prima backup natuurlijk. De belastingdienst heeft al aangegeven dat het aan de bezitter is welke waarde op die dag ze door willen geven, dus uiteraard de laagste wat mij betreft. Op dat moment was het het laagst op GateHub door tekorte liquiditeit, waar ik toevallig ook één van mijn accounts heb.

Maar wat ik mij wel afvroeg, als ik 1 januari straks op CMC (of LCW) een exchange tegenkom met een lagere € * XRP waarde tegenkom, is het toegestaan om die waarde te hanteren, ondanks dat ik er bv geen account heb? Misschien handig als we tegen die tijd een wedstrijdje 'wie kan de Exchange met laagste waarde vinden'.

Zijn er nog andere tips om de opgave Box3 zo laag mogelijk te houden?

Wellicht weet iemand het, de belastingtelefoon hoef je niet te bellen, die hebben er weinig kaas van gegeten. Veel veteraan financieel adviseurs ook niet overigens.

Edited by Caracappa

7 minutes ago, Caracappa said:

Voor diegene die netjes hun aangiftes doen, het zit er weer aan te komen. Het meetmoment voor crypto is de waarde straks op 1 januari 2019. De totale waarde van je crypto's dien je op te geven in Box3, vermogen.

Maar de komende aangifte is die van 2018 , waarin je de waarde van 1 jan 2018 moet opgeven. ( waarde 1 jan 2019 is voor de volgende).

Aangezien ( vanaf medio) 2017 mijn eerste cryptojaar was,  sla ik de aangifte ( waarde per 1/1/2018)  over, er is toch geen renseignering en de waarde was natuurlijk veel hoger dan op 1 jan as. 

Kortom: ik ga voor het eerst in 2020 aangifte doen over 2019, met de waarde van 1 jan as.

5 minutes ago, Ripple-Stiltskin said:

Maar de komende aangifte is die van 2018 , waarin je de waarde van 1 jan 2018 moet opgeven. ( waarde 1 jan 2019 is voor de volgende).

Aangezien ( vanaf medio) 2017 mijn eerste cryptojaar was,  sla ik de aangifte ( waarde per 1/1/2018)  over, er is toch geen renseignering en de waarde was natuurlijk veel hoger dan op 1 jan as. 

Kortom: ik ga voor het eerst in 2020 aangifte doen over 2019, met de waarde van 1 jan as.

Ja excuus, dat had ik er duidelijk bij kunnen zetten. De waarde per 1 januari 2018 dien je op te geven bij de aangifte in 2019. Zal dat editen.

Als je besluit de waarde van 1 januari 2018 niet op te geven, krijg je dan geen issues wanneer je straks (hopelijk) in bv 2020 een groot bedrag op je rekening overmaakt? Je had ze op 1 januari 2018 immers wel in bezit. Fiscus zal op de ledger kunnen zien dat je ze toen al had en toch gaan vragen waarom je toen geen aangifte gedaan hebt en je evt een boete opleggen?

1 minute ago, Caracappa said:

Ja excuus, dat had ik er duidelijk bij kunnen zetten. De waarde per 1 januari 2018 dien je op te geven bij de aangifte in 2019. Zal dat editen.

Als je besluit de waarde van 1 januari 2018 niet op te geven, krijg je dan geen issues wanneer je straks (hopelijk) in bv 2020 een groot bedrag op je rekening overmaakt? Je had ze op 1 januari 2018 immers wel in bezit. Fiscus zal op de ledger kunnen zien dat je ze toen al had en toch gaan vragen waarom je toen geen aangifte gedaan hebt en je evt een boete opleggen?

Tja, dat is een risico. Maar ik denk dat de fiscus echt niet op de ledger gaat kijken....( ik geef ze verder geen info anders dan koers en aantal, geen walletadres oid).  Maar gaat bij mij ook niet om tonnen, dus heel erg interessant is het mi niet voor ze, heb gewoon dit jaar nog geen zin in om voor het eerst aangifte te doen. 

4 minutes ago, Ripple-Stiltskin said:

Tja, dat is een risico. Maar ik denk dat de fiscus echt niet op de ledger gaat kijken....( ik geef ze verder geen info anders dan koers en aantal, geen walletadres oid).  Maar gaat bij mij ook niet om tonnen, dus heel erg interessant is het mi niet voor ze, heb gewoon dit jaar nog geen zin in om voor het eerst aangifte te doen. 

Ok. Ik denk dat ik dat risico niet neem. 1 januari dit jaar had ik een zeer redelijk fictief bedrag staan, wat inmiddels natuurlijk gedecimeerd is. Mocht XRP wel iets geks gaan doen in de toekomst en het levert een aanzienlijk bedrag op (bij mij samen met nog een boel Hollanders) zou het me niks verbazen als de fiscus plotseling hard aan het werk gaat om gratis geld binnen te slepen.

Aan de andere kant hebben ze momenteel zelfs tekort mankracht om onterechte uitkeringen terug te vorderen... laat staan op ledgers gaan speuren... Hmmm, twijfel twijfel.

Edit: Je geeft ze geen informatie zoals je zegt, maar ze kunnen dit wel vereisen bij je als je uit de 'loting' komt. Een bekende van mij heeft enkele jaren geleden al z'n papierwerk moeten overleggen omdat hij geselecteerd werd bij de jaarlijkse steekproef die de belastingdienst doet. Niks aan de hand, had hij allemaal beschikbaar en geen crypto's.

Edited by Caracappa

2 minutes ago, Caracappa said:

1 januari dit jaar had ik een zeer redelijk fictief bedrag staan, wat inmiddels natuurlijk gedecimeerd is.

Precies, bij mij ook. Daarom heb ik besloten mn eerste aangifte te doen met dit gedecimeerde bedrag! 

Het is zo de fiscus in principe niks van je crypto’s weet totdat:

- je grote bedragen naar je bankrekening boekt ( en de bank dat einde jaar doorgeeft aan de fiscus dmv het banksaldo OF een MOT melding doet OF info geeft aan de fiscus over boekingen ten gunste van exchanges). 

- je zelf aangifte doet

Ik stel die eerste keer aangifte doen een jaartje uit! 

Hopelijk heb ik in 2020 wel tonnen uit XRP en is belasting of boetes mn laatste zorg.

9 minutes ago, Ripple-Stiltskin said:

Precies, bij mij ook. Daarom heb ik besloten mn eerste aangifte te doen met dit gedecimeerde bedrag! 

- je grote bedragen naar je bankrekening boekt ( en de bank dat einde jaar doorgeeft aan de fiscus dmv het banksaldo OF een MOT melding doet OF info geeft aan de fiscus over boekingen ten gunste van exchanges). 

- je zelf aangifte doet

Ik stel die eerste keer aangifte doen een jaartje uit! 

Hopelijk heb ik in 2020 wel tonnen uit XRP en is belasting of boetes mn laatste zorg.

Hmm... Ik mag er gelukkig nog een paar maanden over nadenken. Zal eens aan m'n adviseur vragen wat een potentiële boete in zou houden. In principe zou de belasting, na aftrek van de vrijstelling Box3 met partner, gaan om tientjes werk afgezet t.o.v. gemiddelde 2,017% belasting op het vermogen boven die grens.

Als de boete over die tientjes gaat, dan prima joh. Als de boete over het uiteindelijke bedrag op de rekening in 2020 gaat (je weet het nooit met de fiscus) ga ik het wel netjes opgeven.

Ok duidelijk. Even opgezocht wat de boete in zou houden. De boete wordt gerekend over de verzwegen te betalen belasting.

In het ergste geval betaal ik 300% boete over een paar tientjes, niet dat ik eerder iets verzwegen heb. 

Vergrijpboete: opzet of grove schuld

Voor de hoogte van een vergrijpboete is allereerst van belang of sprake is van opzet of grove schuld. 
Bij opzet bedraagt de boete 50% van de belasting die u opzettelijk hebt verzwegen. Bij grove schuld is dat 25%. 

Hebt u opzettelijk of met grove schuld inkomen uit sparen en beleggen niet of onjuist aangegeven (box 3 inkomen)? Dan is de boete 150% van de belasting die u opzettelijk hebt verzwegen. Bij grove schuld is dat 75%. 

Daarnaast bekijken wij of er redenen of omstandigheden zijn om de boete verder te verhogen of te verlagen. 
De boete wordt hoger als u bijvoorbeeld al eerder een vergrijpboete kreeg of als er sprake is van fraude. De boete wordt dan 100%, en bij inkomen uit sparen of beleggen (box 3-inkomen) 300%.

De boete valt lager uit als sprake is van verzachtende omstandigheden.

Edited by Caracappa

23 hours ago, Sidewinder said:

Ik veronderstel dat dit over Nederland gaat? Iemand enige degelijke info over België?

Klopt, dit gaat over NL. Ik durf niks zinnigs te zeggen over de belgische fiscus (behalve dat veel NL'ers daar gaan wonen ivm goed belastingstelsel).

Enige dat ik gelezen heb is dat de fiscus in Belgie de belasting op crypto winsten aan wil passen (verhogen). Google?

On 12/14/2018 at 3:50 PM, Ripple-Stiltskin said:

- je zelf aangifte doet

En als een exchange verplicht wordt gesteld om bijv. account informatie vrij te geven na uitspraak van een rechter na een aanklacht/klokkenluider en/of bij fraude etc.. Ik kan mij voorstellen dat vooral Nederlandse bedrijven en bedrijven in landen waar Nederland verdragen mee heeft hier mee te maken kunnen krijgen, al ben ik geen jurist.

Volgens mij scheelt het ook als je interessant bent voor de belastingdienst. Heb je een (klein) vermogen opgebouwd voor de crypto tijd dan sta je als het goed is al op de radar van de belastingdienst zoals @Ripple-Stiltskin ook al enigszins aangeeft worden de meeste inningen gedaan vanwege eigen aangifte, zeker in Nederland waar men sterk geneigd is om zo goed als mogelijk alles aan te geven zoals van een verantwoordelijk burger mag worden verwacht :P

25 minutes ago, Ripplezzzz said:

zeker in Nederland waar men sterk geneigd is om zo goed als mogelijk alles aan te geven zoals van een verantwoordelijk burger mag worden verwacht :P

Ja ja..... soms vergeet ik inderdaad de drollen van mn hond op te ruimen, maar voor de rest een zeer verantwoordelijk burger hoor :biggrin: