Jump to content
Sign in to follow this  
godzerper

Belastingaangifte cryptocurrency's

Recommended Posts

Ik hoor her en der dat onze Vlaamse vrienden het een stuk zwaarder te stellen hebben met de belasting. Hogere tarieven en als je een klein beetje gehandeld hebt telt het al niet meer mee als vermogen.

Ja, ik zag het ook op tweakers. Ik dacht dat belgie een belastingparadijs was...

Edit: ik heb het nog eens gelezen, en volgens mij valt het toch wel mee in België:

"Als u be­legt in bit­coin - u maakt er geen full­ti­me job van - dan is de meer­waar­de die u boekt op de ver­koop van uw bit­coins, of welk ander be­leg­gings­pro­duct, vrij­ge­steld van per­so­nen­be­las­ting. Daar is wel een voor­waar­de aan ge­kop­peld. De fis­cus ver­wacht dat die trans­ac­ties bin­nen het nor­ma­le be­heer van het privéver­mo­gen val­len.

Als u niet als zo'n goede huis­va­der op­treedt en met hoge ri­si­co's in­speelt op he­vi­ge prijs­schom­me­lin­gen, voert u in de ogen van de fis­cus ver­rich­tin­gen met een spe­cu­la­tief ka­rak­ter uit. Is dat het geval, dan geldt daar een be­las­ting­ta­rief van 33 pro­cent voor."

Wel lekker vaag weer..

Edited by stuffie

Zag op Twitter iets langskomen van Bank v Lanschot over de belasting aangifte :
https://www.vanlanschot.nl/expertise/kenniscentrum/hanneke-kroonenberg/belastingaangifte-2017-moet-u-cryptomunten-opgeven

"Geen vrijstelling in box 3

Dit betekent echter niet dat u de cryptomunten niet in box 3 hoeft aan te geven. Cryptomunten hebben namelijk wel degelijk een waarde en die waarde moet u dus ook opgeven. Cryptomunten worden niet gelijk gesteld aan contant geld. De vrijstelling van € 522 per persoon (2017) voor contant geld in box 3 is dan ook niet van toepassing. Cryptomunten worden gezien als overige vermogensrechten. Hiervoor is in box 3 geen vrijstelling opgenomen. Hoe u de waarde van een cryptomunt moet bepalen kan lastig zijn, omdat er verschillende cryptobeurzen zijn en de waarde van een cryptomunt per beurs kan verschillen.

Koersschommelingen

De koers van de cryptomunt op 1 januari 2017 is bepalend voor uw aangifte over 2017. Daar zit bij grote koersschommelingen wel een risico in. Als de koersen oplopen is dat natuurlijk geen probleem. Maar als koersen gaan dalen ligt dit anders. De box 3-heffing over 2017 moet u pas opgeven in 2018 en u gaat pas betalen rond de zomer van 2018. Ruim anderhalf jaar later dus. Als er sprake is van een koersdaling is het raadzaam om op tijd middelen te reserveren zodat u de box 3-heffing op termijn kunt betalen."

ze hebben ook een special over crypto's op de website zag ik:

https://www.vanlanschot.nl/expertise/beleggingsnieuws/knowledge/cryptos-ontcijferd-in-10-vragen-en-antwoorden

Edited by alottaripples